19 oktober 2010

Overlocking my baby steps…

Har faktisk kjøpt meg overlock, – takket være podenes iherdige hjelp er vi over kneika og unnet oss hhv ny lap og altså overlock!

En overlock er en maskin som syr sammen/kaster over sårkanter og skjærer vekk overflødig stoff på en og samme gang.

Erstatter ikke en vanlig symaskin, men utfyller + lager ekstra sterke og en del spesielle sømmer. Bl.a. en drøm på vanskelige tynne eller tykke stoff som velour etc

Dette er vidunderet mitt, JANOME MyLock 644D

mylock

mylock2

4-tråders overlock, – aller første søm!

overlock arching

Første sømmer med konvekse og konkave “hjørner” : fulgte råd på nett og sydde 1/4” søm på vanlig maskin og lot så overlock-kniven følge denne hjelpesømmen.

overlock arching 001

Smal overlock på fleece, – dvs venstre nål ute av drift.

rolled hem and magnetic screwdriver

Rullefald, innstillinger etter boka .

flatlock front

flatlock back

Første forsøk på flatlock på stumme stoff, innstillinger etter boka.

Tredd i gullbånd bak for å sjekke effekt.

jersey flatlock back

jersey flatlock

Mine første forsøk på flatlock på elastisk stoff, – dette er deilig jersey fra TextArt, forøvrig.

Ikke helt perfekt, men resultat av masse prøv og feil, i det minste flatt:

0 –  ingen nål her – 3 – 6       Diff på 1.0 og stinglengde 3

 

***********

Finally out of the woods thanks to our wonderful sons!!

We pampered ourselves to a lap top/an overlock

An overlock attaches, secures seam allowance and cuts away excess fabric in one fell swoop!

Great addition to a normal sewing machine + unbeatable when it comes to extremely thin or thick difficult fabric.

These are my first attempts – GREAT FUN!!

********

fabric 001

Feeling christmasy??? *Fluffing angelic wings*

2 kommentarer:

Stine sa...

Gratulerer med overlock! Du gjør jo ikke akkurat lysten min på en mindre da:P Gleder meg til jeg får råd til en;)

Tenkte jeg skulle sjekke bloggen din når jeg leste en tråd du hadde skrevet på sykroken, spennende:)

Eva Mari sa...

Tusen takk, - og gjett om jeg forstår deg! Stå på og husk at vi har rabatt hos annonsørene våre.
Klem fra Eva Mari:)