25 august 2011

Free tutorial for a bunting – eller hvordan lage vimpelrekke som meg

Som “sydame” blir det alltid rester av forskjellige stoff og hva er vel bedre enn å bruke dem til noe artig for barnebarna?

Velg størrelse på vimpelen og lag en mal av kartong.

Min er 16 cm på kortsiden og hver langside er 22 cm.

2

Klipp/skjær ut hhv front, bakside og bløt dukvatt og legg sammen som bildet viser, – det er lurt å klippe vekk spissen på vatten mtp vrengingen du siden skal gjøre.

Sy med 1/4” søm ( 6mm ).

Jeg valgte hvitt stoff bak iom at det da kan lages kunstverk av de små med tekstilfarger.

test

Klipp ned sømmemonnet og tuppen.

3

Vreng og press, sy så stikning som vist.

4

5

Brett ut kjøpt eller selvlaget skråbånd og nål fast langs råkantene av vimplene med det mellomrommet du velger. Mitt er 3-4 cm.

6

Sy fast som vist på bildet under.

7

Brett båndet rundt og sy ned med 1/4” stikning.

8

Velg avslutning etter smak og behag: jeg damper bøy på tampene og stikker imellom før siste søm.

9

Og dette er et par resultat:

1 

flipped

Redigering:

Jeg har siden gått vekk fra damping av buer og avslutter vimpelrekkene ved å kutte båndet 4 cm fra siste vimpelhjørne, åpne det og brette inn 1 cm før siste søm.

Lag hull og klem på plass malje fra forsiden.

Nå kan vimpelrekken henges opp vha hullet eller hyssing etc festet der. I tillegg er det enkelt å skjøte/skjøte  inn ev spesialvimpel som under. Da enten ved oppheng rett og slett eller spleising vha splittbinders/nagle/bånd etc.

marcus space bunting 

*********************

Hopefully the images are info enough, – measurements for my template are 6” on the short side and 8,5” on the long ones.

Seams are 1/4” and half that size.

I have added a layer of soft thin wadding between the fabrics to give it more firmness and quality.

Please ask if you need more details!

************

Ingen kommentarer: